Man måste kunna se sina brister för att bli bättre

Publicerad 2014-11-30 21:33:19 i Angelica Karlssons inlägg, Åsikter,

Ibland blir jag ledsen över hur folk inte kan se hur fel man gör? Man tror att man är en gud och kan allt.
 
Ingen är full lärd och jag gör säkert många fel och om någon säger till mig går jag hem och reflekterar över det. Jag funderar alltså på hur något (vad det nu kan vara) påverkar Jane, både positivt och negativt. Säg att jag använder hönät till Jane vilket jag gör. Om någon säger att det är fel för att det påverkar negativt i nacken på henne så reflekterar jag över detta genom att granska Jane och ställa mig frågor.
 
Hur rycker hon i hönätet, rycker hon hårt eller ganska lugnt?
Är hon frustrerad eller säger hon "okej var det såhär det ska vara nu"?
HUR är Jane som häst?
 
När jag granskat och svarat på mina frågor drar jag en slutsats som så att Jane tar tag i en tuss hö och rycker väldigt försiktigt loss höet, känns inte som att det påverkar hennes nacke något märkbart, vilket det inte heller gjort på ett år. Hon ser helt okej ut med att äta ur hönät hon är inte frustrerad över att det är "besvärligare" att äta ur hönät. 
Sedan är ett hönät SUPER för Jane som lätt blir rastlös i boxen och gärna hittar på alla möjliga hyss för att hålla sig sysselsatt hela natten. Ett hönät ger henne några timmars sysselsättning och det ger henne det antal tuggningar som hon känner att hon behöver för att bli mätt.
 
 
Alltså ställer jag mig frågor som jag själv ska svara på och se om det är positiva svar eller inte. Inser jag att det är fel så är det de och jag får prova något annat. Eller hur? Då var jag en lärdom rikare om jag insåg att något var fel.
 
Vissa som gör något som faktiskt flera tusen reagerar på att det är fel vill inte ens erkänna eller ställa dessa frågor till sig själv som faktiskt kan förändra massor för både häst och ryttare. Det är verkligen synd att det är så. Vad är bra för min häst, hur går hästen och hur reagerar den? En ryttare som inte kan se vad som är bra för sin häst och säger sig vara så duktig på hästar visar bara mer hur lite man kan om dessa djur. Jag säger inte alls att jag är bra på hästar men jag kan erkänna att jag gjort fel och jag skämms men det gör att jag lär mig och gör inte om samma fel igen. 
 
Ställer ni också frågor till er själva och granskar eran häst och kollar med eran häst vad den "säger" om nya saker som ni testar?
 
/Karlsson

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela