Vad jag gör innan tävling

Publicerad 2015-01-11 09:40:17 i Allmänt,

Jag tävlar inte speciellt ofta men när jag väl gör det är allt noga planerat. Jag brukar börja redan två dagar innan. Då känner jag igenom Jane ett lättare ridpass och ser till att alla saker jag ska ha med mig eller på oss är rena. Är dom det inte så tvättar jag dom.
 
Dagen innan tävling
 Då börjar jag med att duscha Jane (detta sker bara på sommaren såklart) på hela kroppen och svansen. Jag har både ett vanligt schampoo som jag använder till svansen och sedan skimmelschampoo som jag använder till både kropp och svans. sedan i med glansspray i svansen. För att hon ska torka brukar jag låta henne gå och beta i solen och så borstar jag igenom svnsen under tiden då torkar den snabbare, jag brukar även ta en svett skrapa och dra av henne det mesta vattnet. 
När hon är ganska torr Börjar jag med att frisera lite runt öronen och sedan börjar jag med att knoppa. När jag knoppar så börjar jag alltid med manen och gör en tofs för vaje knopp. För att jag ska få dom lika känner jag igenom dom innan jag börjar fläta. Sedan flätar jag och tillslut gör jag knoppen. Jag använder mig av gummiband men skulle jättegärna lära mig sy knopparna. jag brukar knoppa pannluggen sist. Jag flätar hela svansen för att den ska hålla sig ren.
 
 
 
Efter att Jane är färdig så får hon ha en grimma med flugpannband på och så flugtäcke med hals. Detta brukar skydda rätt bra när hon ska rulla sig ute och knopparna stannar och det blir inte för varnt heller. När Jane fått gå ut i hagen börjar jag med all läderutrustning. Jag pustar sadel, träns, sporremmar och stövlar noga med både tvål och balsam. Hänger det så det inte kommer damm på dem. Jag brukar hänga fram schabrak och andra nödvändigheter så som extra tyglar. Jag vill att det bra ska vara att packa in i bilen när vi ska åka.
 
På tävlingdasgen
På morgonen ser jag till att Jane får lite extra mat, jag vill ju att hon ska ha energi lika så jag, så jag äter en ordentlig frukost. När detta är färdigt sminkar jag mig lätt och fixar håret. Jag klär på mig tävlingskläderna och ett par överdragsbyxor och en tröja över min skjorta. Kavajen får hänga på en galje i transporten/bilen. Sedan går jag ut i stallet och hänger in alla grejer i transporten så att Jane slipper stressmomentet med att jag packar transporetn. Till sist tar jag in Jane och borstar igenom henne och smörjer hovarna. Jag kollar knopparna så dom sitter och gör en sista finputs på henne. Ofta åker hon med transportskydd men ibland har jag bara vanliga boots och vanliga benskydd. Ylltigare ett mindre stressmoment för henne.
 
 
 
På tävlingsplatsen
När vi kommit fram stannar antingen jag eller mamma vid ttransorten med Jane och den andra går och kollar läget och anmäler ankomst. Efter så tränsas och lastas Jane ut och hon borstas ytigare en gång och svansen släpps ut och borstas igenom. Efter sadlas Jane och blir framskrittad från marken innan jag hoppar upp. 
 
 
 
En liten lista jag går efter när jag ska packa inför tävling:
Häst:
Sadel
Sadelgjord
Fårskinnspadd (om den behövs)
Schabrak
Träns
Benlindor
Benskydd
Boots
Täcken (om det regnar) +gjord
Putsgrejor: Tvål, olja, quick-shine,
Vattenhink

Ryktgrejor (+svamp, schampoo, hovlack/olja, Babyolja, pälsglans)
Flätgrejor: Gummisnoddar, svamp
Spö
Nummerlappar till schabrak och träns
Hästpapper
Extra grimma och grimskaft

Ryttare
Hjälm
Hårgrejor hårnät, tofsar
Handskar vita
Kavaj
Stövlar
Sporrar
Extra sporremmar
Smink
Jacka/Väst
Mobilladdare
Vanliga skor
Stallskor
Groomväska
Något godis till hästen
 
 

Kommentarer

Postat av: Julia Axelsson

Publicerad 2015-01-11 19:29:15

Superbra inlägg, kul att läsa dessa! :)

Svar: Tack vad roligt att du tycker det! :D
Angelica Karlsson & Jalonen

Postat av: Caroline

Publicerad 2015-01-11 21:25:44

Vad kul att tävla! Gör ni det ofta? :)

Svar: Ingen av oss tävlar speciellt ofta men vi vill såklart att vi ska komma ut allt mer än vad vi gör för tillfället. :)
Angelica Karlsson & Jalonen

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela