Mitt 2014

Publicerad 2014-12-31 12:26:00 i Angelica Karlssons inlägg,

Ja året 2014 är inget år som hamnar på topp 10 listan över de bästa åren utan mer i botten på topp 10 sämsta åren. Jag och Jane har haft sjukt mycket motgångar vi har verkligen inte kommit dit som jag hade tänkt att vi skulle och inte direkt haft någon typ av stadig träning. Utan det har blivit mer av och på hela tiden.
 
En månad som inte var så dålig, jag började med att träna Jane på Long Reins, köpte ett nytt träns och vann en tävling hos Hööks. Red väldigt mycket barbacka. Det som var skräck denna månad var att jag kom ut i mammas stall och såg att det var blod ÖVERALLT i Iduns box. Det visade sig att hon lyckats sparka på vatten koppen och snittat upp hela strålen i hoven.
 
Februari fortsatte året och Jane fick vara snälla tanten mot lilla Neo. Jag gav Jane en del massage och red mycket barbacka och longerade henne en hel del. Jag hade ju trots allt en plan för året.
 
Här brakade helvetet loss på riktigt. Jane började tappa skor precis hela tiden och hennes patella spökade till det riktigt ordentligt för henne. Jane fick stå och gå på promenader och springa lös i paddocken så mycket som möjligt för att lösa patellaproblemet själv i naturlig väg. Detta höll vi på med hela Mars.
 
Och så fortsatte det när jag fått ordning på hennes patella började hon bli halt av något annat som sedan visade sig vara en stengalla. Hon fick boxvila i 3 dagar och sedan egen hage. Efter att hon blivit bra började jag försiktigt sätta igång henne igen. Jag longerade henne och red försiktigt.
 
Nu klarnade det lite för oss och vi myste i solen så som vi red ut i skogen eller tränade på ridbanan. Nu kändes livet lättare igen tills jag fick reda på att min fina vän på ridskolan hade fått somna in och jag aldrig mer skulle få se honom igen. Jane fanns då där för att trösta mig.
 
Denna månad flyttade jag till Mölltorp och Jane var i Skövde alltså en resa med buss på 40 minuter enkel resa. Det gjorde att jag inte helt hundra orkade hålla igång ridningen men det blev fin mystid med Jane den månaden och i slutet av Juni flyttade Jane till Mölltorp.
 
Nytt stall och massa nya vägar att lära sig. Vi red ut de dagar som vi kunde med. det var ju en så otroligt varm sommar detta året. Vi badade i sjön och racade på den lilla "galoppbanan" i skogen och myste ute på våra uteritter. Jag köpte en dressyrsadel till Jane. Här emellan så tappar hon skor hejvilt och jag hade under de senaste månaderna slått på 3-4 skor själv och en 5 tappade hon under denna månad.
 
Efter sadelköpet så kände jag att vi kunde komma igång igen. Det var ju kul när man hade ny sadel. Denna månaden gick till stor del utan några som helst problem. jag red och tränade Jane för fullt. Hade med min kära sambo till stallet där han fick ta lite kort och även lära sig leda in min häst till stallet. (tog sisådär 2,5 år ;))
 
Vi fortsatte med våra härligt uteritter och jag började även mer att träna NH igen. Jane gick så fint och blev riktigt fin efter de träningarna. Jag köpte även ett micklem träns till henne vilket jag inte ångrar för en sekund att jag gjorde. I slutet av månaden så kom Jane in från hagen med ett snitt precis vid karpalleden och hon ömmade rätt rejält när man tvättde och tryckte vid den.
 
Som sagt en liten vila för henne igen innan jag kunde ge mig ut på mysiga turer i skogen. Både på mornarna och på eftermiddagarna. Här fick vi en tid som vi kunde hålla igång och det blev inte mycket ridet i paddock utan mer kvalitetstid ute i skogen med alla fina färger.
 
Här brakade yttligare ett helvete löst. Jane tappade en sko igen och denna gången så blev sömmen lite tajt eftersom det inte fanns något för hovslagaren att sko i. Men innan vi märkte att hon blev halt hann vi ta otroligt mysiga och fina bilder på mig och Jane. Jane har aldrig gått så bra tidigare. Men efter detta blev hon halt och ömmade = vila igen. Hon fick nytt täcke och i kunde komma ut på någon tur då och då men endast i skritt eftersom jag inte vågade mer.
 
Började sätta igång Jane igen. Men otroligt försiktigt. Skritt 10 min sedan 20 min och upp till 40 min innan jag vågade mig på att trava. Mitt i allt detta hamnade julen som är rätt stressande eftersom allt är uppbokat = jul vila och sedan kom snön och Jane har inga snösulor. Så ridning blir det när hovslagaren vart uppe eller när snön försvunnit! 
 
 
 
Jag skulle inte vara allt för avis på detta år. Hoppas 2015 blir bättre och att ni har haft ett bättre år än mig!
 
/Karlsson

Kommentarer

Postat av: Nikki

Publicerad 2015-01-01 21:38:07

Även om de är mycket tråkigheter i denna resumen så tycker jag upplägget var kul:)

Svar: Ja jag tycker det är roligt att gå igenom även om det inte är speciellt bra år att göa det på men de andra åren som vart har vart ännu roligare ;)
Angelica Karlsson & Jalonen

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela