Lyx till varje pris? Karlssons version

Publicerad 2015-02-01 07:43:00 i Angelica Karlssons inlägg, Åsikter,

Jag tänkte faktsikt spinna vidare på Angelicas inlägg om lyx till varje pris. Det finns ju verkligen SÅ mycket grejer till hästen som kostar så ofantligt mycket pengar. Kanske mer än vad det är värt, bara för att det är ett speciellt märke som designat denna grej.
 
Vi har ett exempel som schabrak. Jag ÄLSKAR schabrak men skulle aldrig i hela mitt liv köpa ett för 500 kr ens. Det finns snygga för 200 - 300 kr och det är mer lagom för ett schabrak tycker jag. Det känns som det bara är att kasta pengar i sjön när man köper dyra saker när man kan få minst lika fina och bra saker för hälften av pengarna. 
Det är inte alltid så att dyras har bäst kvalitet. Jag har ett träns för 199 kr till Jane som ser nyare ut än de dyra tränsen trots att det är 2 år gammalt. 
det jag inte mår dåligt över att jag laggt ut mer pengar på är mina Sprenger Bow Balance stigbyglar (begagnade) just för att dessa skulle hjälpa mig med knäna och Jane Micklem träns. Det är något som är bra för henne. 
Man ser även stigbyglar i PLAST för 2300 kr, alltså dels är dom inte snygga och sedan är det bara nej nej nej, vem har 2300 kr att lägga på ett par stigbyglar endast för att det är ett märke?!
 
Idag kan jag tänka tillbaka och ångra att jag köpt veredus skydd till Jane för 800 kr (också begagnade).. De pengarna kunde jag lagt på annat bra till henne eller satt in på sparkontot. Men det är en mycket materiell sport vi håller på med, dyrast är snyggast och ger mest status. Jag tycker att tycker man något är snyggt som kostar 200 kr ska man inte känna att nej men det ger ingen status för det är billigt, jag måste ha det som kostar 800 istället för att då kommer ingen tycka jag är snål. Ärligt? NEJ Billigt är bra!!
För övrig är det mesta jag köper på rea. Tex köpte jag en HV Polo jacka för 300 kr helt ok pris för en jacka och så råkade det vara ett märke på men hade aldrig köpt den för ord.pris!
 
En typisk bild på snåla Angelica, billigaste kavajen, billigaste byxorna,
billigaste tränset, billig hjälm och lånat schabrak och sadel.. Men inte blev vi fulare för det? ;)
 
Jag tycker hästsverige kan bli bättre på att köpa begagnat, fatta vad billigt man kan hitta saker?! Min hjälm på bilden tex kostar 3000 i butik köpte den aldrig använd för 500 kr. Bra Deal! Samma sak med en hel del schabrak som jag köpt för 50 kr i fint skick med mera! Våga köpa begagnat helt enkelt! :)

Kommentarer

Postat av: Divorce your horse

Publicerad 2015-02-01 11:28:23

Bra skrivet :)

Svar: Tack! :)
Angelica Karlsson & Jalonen

Postat av: Nova

Publicerad 2015-02-01 21:41:14

Håller med! Varför måste det vara så populärt med Spooks? Jag tycker t.o.m att de flesta av deras grejer är fula... Bra skrivet! Hela hästsverige måste bli bättre. Skulle inte heller köpa ett schabrak för 300-500 då jag redan har två och nöjer mig med det. Vem har bestämt att allt måste matcha? ;)

Svar: Tack! :) Matcha tycker jag kan vara kul bara för att det ligger mig i intresset men det är bara därför. Dock är jag snål när jag ska köpa matchade set. Har köpt schabrak för 50 kr och lindor för 100 kr. så jag håller ändå priserna nere. :)
Angelica Karlsson & Jalonen

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela