Bett vs. Bettlöst

Publicerad 2015-01-25 08:00:00 i Angelica Karlssons inlägg, Åsikter,

Detta eländiga tjafs om bettlöst eller inte. Jag väljer att rida med bett på Jane och jag väljer att rida bettlöst men när man ser hur OTROLIGT elaka de som rider bettlöst är mot de som rider med bett är det inte så kul att kopplas till dessa personer. 
Det finns de som är väldigt snälla och håller klaffen om att andra rider med bett eftersom det inte är deras angelägenhet att bry sig om vad andra gör med sina hästar. Dessa personer har jag insett att det inte finns så många av. Jag var medlem i en grupp på FB som handlade om bara bettlöst. Jag fick känslan att jag vet inte välkommen där för att jag också valde att rida med bett eftersom jag vill göra det som både jag och Jane tycker är kul! Jag gjorde dock ett inlägg i början när gruppen startades och då skrev jag att jag gärna rider i repgrimma eftersom det är något som jag och Jane tycker är kul men jag rider ut och tränar med bett. Fick då lite lektioner i hur jag skulle gå tillväga när man rider ute utan bett dels för att våga göra det och sedan hur man skulle lära in hästen på det. Ärligt så ville jag inte ha någon lektion i hur jag skulle lära hästen det. För mig är det bara viktigt att Jane kan grunderna så att jag kan rida i repgrimma och känner jag för det går jag långsamt framåt och går vidare med att rida i halsring.
 
Men jag vill inte ha folk som ska pracka på mig och göra något som jag inte vill. Känner jag för att göra något så gör jag det och skulle det komma den dagen jag rider ut i repgrimma så gör jag det då men inte än på ett tag eftersom jag inte känner för att göra det. Ni som tycker att man ska rida bettlöst kan ju vara glada att man ändå väljer in att rida bettlöst någongång men nej det duger inte då ska man pracka på mer att man ska rida bettlöst. Ska jag vara ärlig är det sånt som får en att bli negativt inställd till saker. Jag blir det iaf.
 
Ibland funderar jag på om jag återigen har en grej som jag inte vill förknippas med eftersom det är extremister som oftast utöver detta. Jag vill INTE klassas som en sådan eftersom jag är öppen för det mesta i hästväg eftersom jag vill lära mig mer och inte vara trångsynt.
 
 
Jag rider inte i repgrimma för att jag säger att det är bättre för Jane utan för att vi båda tycker att det är en kul grej. det är vårat sätt att busa och bara ha kul, jag tar våra bettlösa pass som lite oseriösa pass och inget seriöt mer än att få ha kul och få ett annat band med hästen.
 
Jag vet vad bettet har för inverkan på hästen när det ligger i munnen och är mycket medveten om att hästen är skapt för att ha bett i munnen. Men då kan jag säga till alla fantaster där ute att hästen är inte skapt att rida på ens så att det kan ALLA ha i baktanken om man ska säga att hästen inte är skapt för att ha bett i munnen. 

Kommentarer

Postat av: bella

Publicerad 2015-01-25 09:00:28

jag förstår inte hästfolk att behöva lägga sig i om precis allt!
Jag har helst bettlöst på mina. Men min ena ponny funkar det inte alltid på, men direkt har får bett i munnen så blir han världens ängel, med öronen framåt o framåtbjudning och inte ett enda försök att ens vilja sticka! Så ska jag envisas med att ha bettlöst på honom = massa med bråk vissa dagar. Eller ska jag använda bett och vi får en jätte trevlig och samarbetsfull dag ihop?
När folk missbrukar bettet så blir jag arg. Bettet är inte till för att dra hästen i munnen med för att få den att lyda.. men utöver det så är det helt o hållet upp till ägare o häst att hitta ett bett/bettlöst alternativ som passar DOM bäst!! :)

Ni har så himla bra åsikter i den här bloggen, så kul att komma in o läsa! :)

Svar: Jag förstår inte heller.. Man tar ju det som funkar bäst på hästen liksom. Jag kan ge mig ut med repgrimma men då är jag OTROLIGT petig med vad vi gör och vilken runda vi tar. Jane kan bli otroligt besvärlig vit uteritter och då tror inte jag att bettläst alternativ skulle få stopp på henne om jag ska vara ärlig... :(Men som sagt man väljer ju helt själv vad man vill ha och jag tycker om att variera saker. :)
Du har ju också ett sånt dilemma där du behöver välja, ska jag kämpa eller ska vi ta en lugn och fint tur?
Ja usch ja missbrukar man bettet ska man inte använda det.. Men som sagt det är upp till var och en hur man rider, vad man rider och vad man rider med! :)

Åh tack vad kul att den uppskattas! Jättekul när ni lämnar spår efter er i kommentarerna och berättar vad ni själv tycker och tänker! :D KRAM!
Angelica Karlsson & Jalonen

Postat av: Nikki

Publicerad 2015-01-25 13:15:05

Dessa personer anser att de e plågeri å tortyr att stoppa bett i munnen på en häst, men de tänker då inte på hur onormalt de då är att rida runt på hästen oavsett om de e repgrimma eller halsring.

Svar: 1-0 till dig!!
Angelica Karlsson & Jalonen

Postat av: Michelle Petersson

Publicerad 2015-01-25 20:03:06

Det är en väldans massa onödigt tjafs om det här, Håller med! Varje ryttare får ju avgöra själv vad som passar just sin häst bäst :D
Kram

Svar: Jag håller med dig i varje ord du säger! :) Kram!
Angelica Karlsson & Jalonen

Postat av: Hanna Victoria Sahlqvist

Publicerad 2015-01-28 21:42:24

Jag är nog en av dem som faktiskt inte gillar bett alls och har valt att lämna det bakom mig. Men på riktigt försöker jag verkligen att skita i vad andra gör, jag kan inte förändra det oavsett genom att tala om för någon hur skadligt bett är -så funkar det ju inte. När jag började lära mig mer om det här blev jag inspirerad och har i hela mitt liv sett djuret i första hand. Visst rider jag (vilket inte hästen är gjord för som vi konstaterat) men mitt samvete säger att det jag gör är bättre för min medryttarhäst än att stoppa in bett och inspänningstyglar, sporrar osv och ha stark kontakt i munnen. Så känns det för mig, och därför gör jag det.

Jag ääälskar såna "vanliga" häst människor som dig. Nyfikna på övrigt kring hästar och inte trångsynta. För ni är sällsynta, precis som de mot bett som inte kastar sig på folk.

Helt enkelt tycker jag verkligen du har en himla klok syn på saken! Yo go girl
Kram Hanna!

Svar: Åh tack! Jag vill ju såklart varva mellan alternativen för att låta min häst vila i munnen vissa dagar och bara ha kul med mig utan att jag ska ha "den kontakten" genom ett bett. Det bettlösa hjälper även oss att komma längre genom att jag inte alls behöver använda händerna när jag rider. Jag rider mest med vikten och det har jag repgrimman att tacka! :) Kram!
Angelica Karlsson & Jalonen

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela