Hästnamn

Publicerad 2015-01-23 15:35:04 i Angelica Karlssons inlägg, Diskussion, Åsikter,

Jag tänkte skriva lite om hästnamn. Något jag inte förstår är att många vill att fölets namn ska börja på samma bokstav som mamman eller pappan. Jag tycker det är lite tråkigt faktiskt. Varför inte ge fölet ett helt eget namn? Jag skulle tillexempel inte döpa Janes för till något på C eller J (Calamity Jane) bara för att Jane har de bokstäverna. Samma sak med pappan då. 
 
Jag vill liksom ge fölet ett helt eget namn som inte ska baseras på något eller om det baseras på något så är det inte från dess stam. Jag har mycket som jag kan tänka mig att ta namn ifrån. Eftersom jag har grek i mig så är jag mycket inne på de spåren, speciellt det antika grekland.
 
Hur skulle ni tänka om ni hade ett föl och skulle döpa detta? :)
 
Namn som jag skulle kunna tänka mig:
Epsilon - Hingst
Omikron - Hingst
Digamma - Sto
Hermes - Hingst
Aurora - Sto
Erinia - Sto
 
Dessa namn tycker jag var riktigt fina! De tre första är från alfabetet och de två nästa är från de grekiska gudarna och den sista är en stad/by på en grekisk ö. Det finns tusen fler namn jag skulle kunna komma fram till men dessa fick vara på min topplista än så länge.
 
Ni får gärna lista lite namn som ni tycker är fina! :D Tycker det är så kul att hitta namn och komma på namn.
 
 
Kan säga redan nu att jag har inga tankar på att ta föl på Jane än men i framtiden skulle det kunna vara mycket relevant! :)

Kommentarer

Postat av: Divorce your horse

Publicerad 2015-01-23 16:15:11

Håller med om att det är lite tråkigt att döpa avkomman efter pappans eller mammans första bokstav. Har dock köpt en odöpt Holsteiner, och då är det tradition att döpa hingstar efter pappans bokstav, och ston efter bokstaven som gäller det året som de är födda. (om jag har förstått det rätt). Så då känns det fel att inte ta hänsyn till det. :)

Svar: Okej där var ju en förklaring men en så tråkig tradition haha! ;)
Angelica Karlsson & Jalonen

Postat av: Nikki

Publicerad 2015-01-23 17:03:44

En av dem där jag sa upp vänskapen med, hennes valack heter Epsilon, har briar långt tillbaka i stammen (tror dom han är endast DNA testad)

Svar: Det är så fint det namnet! :D Spännande ändå!
Angelica Karlsson & Jalonen

Postat av: Nikki

Publicerad 2015-01-23 17:05:45

Här nere i europa använder man sig dock inte av mammans eller pappans första bokstav, hela alfabetet går i tur å ordning, exempel 2000- A 2001- B 2002- C å så går de runt:) iaf så som jag fått förklarat :) fast de där beror på land med å vilket år just de stoet började föla etc.

Svar: Okej lite stel kan jag tycka haha! ;) Men om man har ett stuteri kanske man behöver ett "system" :)
Angelica Karlsson & Jalonen

Postat av: Ebba Carlström

Publicerad 2015-01-23 22:33:37

Ett namn jag kommer att andvända mig av är Freedom och de ska vara en vit hingst jag kommer att tävla dressyr med!
Sedan har jag några andra namn jag tycker om
Don Quijote (kishote)
Quintus
Cupido
Miss Alaska
Skaffar jag ett föl någon dsg kommer den få något utav dessa namn tror ja =)

Svar: Vilka påhittiga och fina namn! :)
Angelica Karlsson & Jalonen

Postat av: bella

Publicerad 2015-01-24 18:21:40

Jag döpte min lilla ponny, han heter Dexter Morgan :D
För det första så älskar jag människo namn på hästar! Men då ska det va på shettis, fjording eller nordsvensk :)
Sen har mina andra 2 mänskliga namn, (Jimmy och Edward Cullen) så ville att det skulle matcha dom.
Namnet Dexter har jag alltid gillat, och att det blev just dubbelnamnet Dexter Morgan är efter min favoritserie ;)

Men förr när jag hade råttor så döpte jag dom efter alkohol, rättare sagt vin. Min ena vita råtta hette tex Tanya (efter ett vitt vin), och en annan råtta hade röda ögon så hon blev döpt efter det röda vinet Havanna Hills :)

Svar: Dessa namn gillar jag! Det är en grund bakom dom som gör att det blir en liten historia liksom. inget tråkigt som när man mamman hette något på C haha. Roliga tankar du här när det gäller att ge ett djur namn! :D
Angelica Karlsson & Jalonen

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela