Vad jag tycker om ridskolor

Publicerad 2015-01-31 13:38:00 i Angelica Karlssons inlägg, Åsikter,

  Vi börjar med det generella. Jag tycker det är bra att det ger folk som inte har möjlighet att ha häst att få rida ändå och kunna göra det man tycker om. Det ger en bra gemenskap mellan folk och man får komma ut i friska luften. Alltså är en riskola positiv på det sättet.
 
Jag har vart med om både en dålig och en bra ridskola. På en av dom har jag stått med Jane och då var jag rädd för stallchefen och även vissa av ridlärarna, vilken inte var speciellt kul. Ridlärarna satt och rökte med minderåriga och det vid stallplanen. Red man och någon av personalen red var man LIVRÄDD för att vara ivägen med sin lilla ponny. Vissa av ridskolehästarna hade vart på ridskolan i säkert 5 - 10 år och finns kvar där än vilket är ca 8 - 9 år sedan. Jag tycker personligen inte att en häst ska behöva på på ridskola så länge. Nu har denna ridskola tydligen skaffat lösdrift, oj vad bra kan man tänka men ICKE ponnysarna går på fri tillgång på hö med de stora hästarna och därför har det blivit många fall av fång men även kolik då vattnet är inomhus och alla hästar inte kommer åt vattnet där. Lösdriften är endast för att personalen inte ska behöva mocka boxar och spiltor varje dag. En ridskola som denna bör inte finnas...
 
 
Sedan har vi en till där jag jobbat och där är det väldit mycket, om en häst behöver så får den gå i en mindre hage eller liknande. Det mockas och hålls fint till hästarna. Man mockar minst en gång på kvällen för att dels behöver inte hästarna stå i skiten men sedan blir det mer smidigt på morgonen. Hästarna får stå på ridskolan i ca 5 år men funkar det inte så säljs hästen och när dom tjänat sin tid på ridskolan så säljs dom. Eleverna har då möjlighet att köpa sin älsklingshäst som dom pysslar och rider med och ridlärarna vet att denne eleven klarar hästen. Går det inte att göra något för hästen om den blivit skadad så ser dom till att den inte behöver lida mer. Här fodras hästarna efter sitt eget behov. Personalen ser till att hästarna inte får gå för mycket och delar jämt på lektionerna. Jag tror att MAX var 3 lektioner per dag men dagen efter får den hästen gå färre och så kan det komma att bli ett återbud. 
 
 
Visst blir det mycket ståhej runt om dom men större delen av dagen går dom i hagen eller står inne i lugn och ro på natten. Men som personal på en ridskola måste man kunna se på hen häst när man köper den att den passar på en ridskola eller inte. Jag har inget emot en ridskola om dom vet hur man kan ta hand om hästarna på bästa möjliga sätt och tar på sig arbetet för hästarnas bästa och inte för man själv är lat.

Kommentarer

Postat av: Julia Forsbacka

Publicerad 2015-01-31 16:26:16

Det är väldigt stor skillnad på ridskola och ridskola :) Den jag rider på är jättebra, det finns hästar för alla ryttare och de får endast gå ett visst antal lektioner per dag, beroende på häst och dag. De får vara ute flera timmar om dagen och verkar ha det supertrevligt. Tummen upp till sånna ridskolor!

Svar: Mer av dessa! :)
Angelica Karlsson & Jalonen

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela