Lösdrift VS Box

Publicerad 2015-02-07 07:13:00 i Angelica Karlssons inlägg, Åsikter,

Slänger mig in i denna debatten med och med mina åsiker om detta. 
Jane har stått på box i hela sitt liv och har aldrig tagit skada av det om det inte vart extremt + att jag stött med fel stö. När jag börjat med rätt strö till Jane så har allt gått bra.
 
Men nu ska jag säga mina för- och nackdelar med lösdrift och box.
 
Börjar med Box:
+ Hästen kommer in och torkar upp när det är dåligt väder
+ Man har någonstans att ställa hästen när den behöver boxvila
+ Hästen får i lugn och ro äta sin mat
+ Man har koll på vad hästen äter
+ Om man har hink har man koll på vad hästen dricker
+ Lätt att hålla koll på avföringen
 
- Hästen blir stillastående (anlednignen till att jag vill att hästen ska få vara ute så mycket som möjligt..)
- Risk att den rullar fast
- Hästen blir lätt stel
- Hästen kan få hosta
- Hästen kan dra på sig andra skador som är boxrelaterade
 
 
Lösdrift:
+ Hästen får röra på sig dygnet runt (viktigast)
+ Mindre risk för hosta
+ Inte så stor chans att hästen rullar fast
+ Hästen blir inte stel på samma sätt
 
- Svårare om hästen får boxvila
- Svårare att hålla koll på vad hästen äter
- Svårare att hålla koll på vad den dricker
- Svårare att hålla koll på avföringen
- Hästen kan bli störd av sin snabbätande kamrat.
 
 
Detta är vad jag kommer på taget från huvudet alltså inget som jag suttit och dragit paraleller mellan. Eftersom jag inte har haft en häst på lösdrift innan så kan jag inte uttrycka mig så mycket om det. Men jag känner mig trygg med att ha Jane inne på box och hon är inte missnöjd så länge hon inte behöver stå inne allt för länge.
Jag kan tycka lösdrift är bra just av den anldningen att hästarna får vara ute mycket men sedan allt det andra man behöver ha koll på för att kunna utesluta olika symptomer.
Jag tror inte som jag sett många skriva att man är lat om man har lösdrift utan man behöver mocka i en lösdrift som i en box. Dock slipper man in och utsläpp men vad tar det 10 min/dag?
 
Har ni fler punker så skulle jag gärna vilja höra dom och gärna era åsiker. Vem vet ni kanske får mig att ändra mig? ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela