Rycka eller klippa manen

Publicerad 2015-01-28 07:17:00 i Angelica Karlssons inlägg, Åsikter,

Blivit lite uppror om hur vida man ska klippa eller rycka manen. Många tycker att man SKA rycka för det är fruktansvärt fult med klippt man. Om hästen inte gillar det så grycker man fel helt enkelt. 
 
Och så var vi där igen, man gör fel om hästen inte tycker om det. Nej jag gör inte fel eftersom när jag fick för mig att rycka manen på Jane jobbade och ryckte manen på 10 hästar på en dag i ca 3 dagar. Man får in tekniken då och Jane gillade det inte fortfarande. Klart som attan att jag inte tvingar henne till att stå ut med det. Jag ser på henne att hon tycker det är obehagligt och då klipper jag istället. Jag tycker inte att det är speciellt fult med en klippt man och jag fixar alltid lite med trimkniv för att få en lite mer "naturlig look".
Det kan göra ont på hästar som det kan göra ont på hundar eller människor. Alla är vi olika känsliga.
 
Bara för att man har en häst om inte tycker om att man rycker manen på den betyder inte det att man gör fel som det verkar vara många som använder som argument när en häst inte gillar något. Man ska inte säga att något är fel om man inget vet. Så less på sånt så det inte är sant. 
Sedan är det såklart fel att man klipper/rycker manen eftersom hästen ska få ha kvar det som skydd och det är inte naturligt med kort man med mera. Varför ge sig in i en diskussion om antingen eller om man inte gör saken själv? Varför ens diskutera hur andra gör och inte bara acceptera att vi alla gör på olika sätt!
 
Hur gör ni? Klipper ni eller rycker ni manen?
 

Kommentarer

Postat av: emelie behrmann

Publicerad 2015-01-28 10:10:34

Klipper! Tycker tvärtom att det är jättefult att rycka manen.

Svar: Åh du är den första jag stöter på som säger så! :D Roligt! :D
Angelica Karlsson & Jalonen

Postat av: Divorce your horse

Publicerad 2015-01-28 11:02:18

Håller med ovanstående, snyggare med klippt man. Rycker bara om hästen har extremtjock man som behöver tunnas ur.

Svar: Ja. Tycker det är väldigt stilrent med klippt man men Jane är inte dösnygg i det eftersom hon har en liten virvel eller något i manen.. Men hon vill inte att jag rycker så då får det vara så. :)
Angelica Karlsson & Jalonen

Postat av: tommy

Publicerad 2015-01-29 12:40:39

klippa inte göra illa hästen :(

Svar: Så länge hästen inte tar illa upp vid ryckning så kan jag tycka att det är okej men visar hästen obehag så klippa såklart som du säger :)
Angelica Karlsson & Jalonen

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela