Skor vs Barfota

Publicerad 2015-02-10 07:26:00 i Angelica Karlssons inlägg, Åsikter,

Jag har förmodligen skrivit detta innan men jag tycker det är bra att ta upp för att förtydliga i hur jag står till saken. Jag skulle aldrig låta Jane gå barfota, hon ömmar trots att hon har skor. Då känner jag inte att det är snällt att låta henne gå barfota tills hon vänjer sig. Är jag då en dum ärgare som låter henne gå med skor för att slippa lida? Nej jag tycker inte det, jag ser till min hästs bästa.
Skulle jag dessutom säga till hovslagaren att jag ville ha henne barfota skulle han strypa mig. ALLA min hovslagare har sagt till mig mist en gång att Jane har otroligt dåliga hovar. Hovslagaren jag har idag får arbeta med hjärnan mer än med kroppen när han skor henne för att han ska få det så bra som möjligt. Alltså är inte barfota ett alternativ. I detta fall kommer jag vara stel och säga att det är inget jag vill testa på Jane. 
Jag tycker inte att jag är elak som låter Jane få ha järnskor fastspikade i hoven för där de sitter fast finns det ingen känsel, det är samma om man biter på naglarna.
 
Men helt klart om jag hade haft en häst som kunde gå barfota så skulle den få göra det. Jag har inget emot barfota bara hästen inte behöver lida av det när den "vänjs" in av detta om den haft skor innan. Jag kan ju inte överdrivet mycket om barfota mer än att jag vet att de inte har skor, haha!
 
Nej jag tänker inte känna mig som en dålig hästägare för att jag väljer att sko Jane.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela