En enkel tanke

Publicerad 2015-01-27 16:47:00 i Angelica Karlssons inlägg,

Var man än vänder sig och kommer in på en "frihetsblogg" så står det något om att man inte är tillräckligt kunnig om man har hästen på box eller har skor på sin häst eller rider med bett. Alltså jag vet inte men jag får bara så dålit samvete. Eller jag mår dåligt av att läsa sånt.
Här sitter jag och är medveten om att det är bra för hästen att gå på lösdrift men jag har inte möjligheten att har Jane på lösdrift, här sitter jag och vet att bett skadar mer eller mindre hästen och får frågan VARFÖR använder du bett då om du vet det och här sitter jag och vet att ridningen skadar hästen men ändå rider jag.
 
Trots allt detta är jag medveten om hur hästen funkar och vad som är viktigt för hästen. Jag förspråkar (eftersom jag har Jane på box) mycket utevistelse och jag varierar mellan repgrimma och träns på Jane samtidigt som att jag för tillfället har så dåligt samvete att jag slutat rida henne för att jag tycker jag väger för mycket. Ytligare en påpekan från folk vad som är djurplågeri är om man väger för mycket..
 
Även att jag vet att många personer inte har en aning om vem jag är eller att jag läser deras inlägg och att jag inte ska ta åt mig känns det anklagande att läsa detta. För det är ju ändå lite så det är. "HUR kan man", "VARFÖR fortsätter man" och "man GÖR det bara för att vinna".
 
En liten djupgående tankeställare jag har idag..
 
 

Kommentarer

Postat av: bella

Publicerad 2015-01-27 20:02:05

men åh, kära du. Ha inte ångest! Så länge du VET vad som är bäst och verkligen FÖRSÖKER så mycket du kan att uppfylla det så är det lugnt!
Jag hade inte heller möjlighet till lösdrift förut. Vi ordnade det strax innan jul åt mina! lösning när dom stod på box: Så lång utevistelse som möjligt på dagarna.
Min ena ponny går inte att gå på promenad med i grimma. Till o från hagen är inga problem. Men när han märker att vi börjar lämna området.. Får han däremot sitt träns med bett så blir han en ängel! Han försöker inte ens bitas/rymma. Han går så snällt bredvid med öronen framåt och jätte nöjd med livet. Så är jag en djurplågare som har bett på promenad och får en lugn häst, eller ska jag ha bettlöst och då riskera, som så många gånger förut, att vi bara bråkar och i värsta fall slår han sig fri och springer iväg! Vi har en 70 väg precis utanför stallet..
Så ta inte åt dig. Så länge du gör ditt bästa och är medveten om dina val och varför du gör dom så har du kommit såååå mycket längre än många andra ryttare! kram

Svar: Åh tack fina du för dom orden! Började nästan gråta! värmer otroligt mycket <3 kram!
Angelica Karlsson & Jalonen

Postat av: Hanna Victoria Sahlqvist

Publicerad 2015-01-28 21:30:44

Jag har helt slutat använda bett på min medryttarhäst. Han gå ute största delen av dagen vilket känns bättre än att stå i boxen största delen :)
Kram Hanna!

Svar: Ja det hade vart kul att kunna gå över men både jag och ponnyn får en kick av att tävla och ponnyn går ju som aldrig förr när hon kommer in på banan och hela hon strålar av koncentration och gör allt för att vi ska lyckas. Hon rättar mest mig än vad jag rättar henne haha! Men kul att höra hur du tänker också! :DKram!
Angelica Karlsson & Jalonen

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela