Hästar & barn

Publicerad 2015-02-13 07:50:00 i Angelica Karlssons inlägg, Åsikter,

Jag tänkte prata lite om hästar och barn.
Något som jag tycker är viktigt när man låter barn ta hand om hästar (nu snackar vi barn i 6 års åldern typ) är att någon erfaren alltid är med när barnet är runt hästar och som vet vilka hästar som klarar av barn. Jag vet saker som min mamma har berättat för mig om när jag var liten där jag ibland skrämde livet ur henne. Jag smög iväg från mamma och gick till hennes häst och sov inne i hästens box med henne och kröp runt benen på henne. Stackars mamma fick väl hjärtattacker. Men det är just det med barn dom är bra på att smyga iväg så det gäller att man inte släpper dom med blicken vilket kan även ske på en millesekund och dom är borta.
 
Samtidigt tyckre jag att det är viktigt för barn att vara med djur överhuvudtaget. Barnen förstår djuren på ett annat sätt och djuren förstår barnen på ett annat sätt än oss vuxna. Jag har många gånger vart den enda som kunnat fånga någon speciell häst, detta är inte för att skryta alls. När jag var under 6 år så fanns det en häst i mammas stall och ingen vuxen fick gå fram till den i hagen men jag bara traskade fram och klappade hästen och tog den. Samt på senare år har jag vart den som tagit hästar som inte går att få tag på i hagen.
Jag tror barn lär sig mer än man tror med djur i närheten, dom lär sin att respektera och ta ansvar på ett roligt sätt utan att tänka på det. 
 
Min första ponny Sarha. Prefekt barnponny!
 
 
Sedan är det mycket viktigt att man inte bara köper en ponny för att denna är duktig man måste veta att ponnyn är snäll mot barn och att barnen klarar av ponnyn. Alltså ponnysar som är i ponnyakuten skulle kanske kommit till någon mer erfaren eller skickats iväg på träning av erfarna istället för att hålla på och riskera både sitt eget och barnets liv. Det är stora djur vi har att göra med som har en egen vilja.
Man ska som förälder vara noga med vilken häst man köper till barnet sedan kan man aldrig förhindra olyckor men man kan välja att köpa en häst som känns tillräckligt lugn för att barnet ska kunna ha kul istället för att kämpa livet ur sig för att ens sitta kvar på hästen.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela