Hästar i trafiken

Publicerad 2015-01-20 07:01:00 i Angelica Karlssons inlägg, Åsikter,

Jag har srivit det förr och kommer förmodligen skriva det igen. Detta med att hästar inte får vara eller inte vara i trafiken är en debatt som inte kommer att vara slut på länge.
 
Från en ryttares syn på det hela så finns det mycket ansvar som ligger på både föraren av fordonet och ryttaren. Ryttaren måste veta att hästen är trygg med trafiken. Föraren måste kunna ta hänsyn för ekipaget på vägen. Detta skriver jag i sammanband med att jag läste på Hippson om att en häst hade blivit påkörd och fått avlivas. Förarens ursäkt var att denne inte sett ekipaget och trots reflexer och att ekipaget var långt ut i väggrenen. Okej vilka slutsatser kan man dra där ifrån? Antingen struntade föraren fullstädningt att det var en häst där och skulle "skrämmas" som jag vet att många försöker med eller så kollade föraren på mobilen som jag även vet att väldigt många gör idag eller så kan det vart en dålig sikt men vem ligger och kör långt ut i väggrenen?
 
Jag önskar att jag kunde komma ut till de som inte vill att hästar ska vara på vägarna och fråga:
Varför visar ni inte hänsyn?
Varför vill ni skrämmas det står inte bara en annan persons liv och denne personens med betydelse fulla vän på spel utan ditt eget också?
Varför borde inte hästar vara på vägen?
Varför?
 
Jag tänkte demostrera med fina bilder på min kompanjon och hennes Cazzant. Här rider dom mitt i vägen. Vi båda två har koll på att det inte kommer en bil och att det är fritt fram att vara mitt i vägen.
 
Kör man bil ska man INTE hålla på med telefonen eller något annat som tar bort koncentrationen från vägen även om det gäller att byta låt eller att skicka ett snabbt OK till någon. Man ska inte försöka skrämma andra för att vara ute för att man tror att man är bättre än någon. Hästar är stora djur som kan slänga sig (av instinkt) framför bilen och där kan du som förare under försöket att skrämma någon orsakat en olycka där en häst och kanske till ock med en människa fått sätta livet till? Kan man leva med att man med mening skrämde en häst så att man körde på denne och ryttaren där ryttaren dom alltså en männsika precis som du fast med mer hänsyn?
 
Här säger vi att hon upptäcker att det kommer en bil och förflyttar sig mot vägkanten (med stil). Stannar och låter bilen köra förbi. Svårare än så är det inte för oss ryttare.. En annan sak när någon på något vis lyckats fåt körkort utan att veta vart bromsen är på en bil det kan vi inte göra så mycket åt mer än ge information...
 
 
Vad det gäller oss ryttare är det viktigt att man tänker steget före. Kommer jag komma tillbaka till stallet innan det är mörkt eller kommer jag att vara ute när det är mörkt. Är man osäker så tar man på sig själv och hästen reflexer ändå.Är det mörkt så ska man inte rida ut utan reflexer. Ha gärna någon lampa, blinkandes, någonstans på hästen (tex stigbyglarna och reflexbröstan om man har en sådan). Kommer det en bil och man upptäcker det i tid så se till att hästen ser den och gå undan så mycket du bara kan. Jag menar det är din häst, din bästa vän och ditt liv som faktiskt kan ta stryk för att någon tycker att du inte visar hänsyn. Ibland behöver man tänka för andra också.
Jag vet även vissa ryttare som lyssnar på musik med hörlurar när dom rider. GÖR INTE DET! Som jag sagt det är ditt, din hästs och någon annans liv som kan stryka med för att du som ryttare inte är uppmärksammad. 
 
Regeler för hästar i trafiken är liknande för bilar bara att vi har väjningsplikt och ska alltid lämna företräde om jag minns rätt. Vi ska rida på höger sida (personligen tycker jag vänster sida är bättre). Jag är inte så insatt i lagen så men jag har alldrig vart med om att jag gjort fel eftersom jag ALLTID tar min och Janes säkerhet först. :)

Kommentarer

Postat av: Lina

Publicerad 2015-01-20 19:21:46

Väldigt bra inlägg!
Tyvärr så är det ju så att folk tycker vi ryttare inte ska vara på vägen, vi vill ju inte heller vara på vägen om vi inte måste!
Alltför många pillar på sina telefoner och då händer det lätt olyckor.
Ringer min mobil när jag kör så får den ringa tills jag kommer till ett ställde där jag kan stanna och ta det, jag svarar inte när jag kör bil för då tappar man all fokus på allt annat.
Där jag bor är bilister inte heller trevliga, kör mitt på vägen, i full fart och har jätte bråttom.
Sakta ned vet nog nästan ingen bilist vad det är och många tänker nog inte så långt som att kör man på en häst är det som att köra på en älg och vem vill det?.
Klart det även gäller att träna hästarna så de är vana vid trafik men en häst blir ju inte van utan att gå på vägen, det blir inte van av att gå hemma i hagen.
Sedan kan ingen häst bli 100% trafiksäker heller tyvärr.

Svar: Tack! Ja tyvärr är det så många som vill ha oss på vägarna lika mycket som vi vill vara där.. Fler borde verkligen åka dit på att man har telefon eller så borde tekniken gå framåt att man inte kan starta bilen utan att blåst alcotest och att telefonen är avstängd eller liknande..
Så tråkigt att saker är som dom är när det gäller detta ämne..
Angelica Karlsson & Jalonen

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela