Jag vill inte förknippas med

Publicerad 2015-01-15 19:07:00 i Angelica Karlssons inlägg, Bitterfittan, Åsikter,

Jag vet inte riktigt hur jag ska lägga fram detta på bästa sätt. Jag vill inte förknippas med rena NH personer längre. Eller det finns de som inte bryr sig om vad andra gör och fritt fram att förknippa mig med dessa men de som provocerar och beter sig svinigt mot oss som använder bett vill inte jag förknippas med för fem öre.
Jag utövar NH väldigt mycket, inprincip varje dag när jag tar in Jane från hagen med mera. Då använder jag mig av det jag har lärt mig på mina NH lektioner.
Men bara för att jag har en repgrimma och det råkar hända att jag rider med denna så betyder inte det att jag hatar bett som ni ser på många av mina bilder. Jag sitter inte och kastar skit på de som använder bett eftersom jag gör det själv. 
Men jag har vart med om att folk "Jaha du håller på med NH, du är en sån alltså" till mig och då kräks jag för där kommer bilden upp på vad vissa personer verkligen förstört om NH. Sysslar man med NH hatar man bett, man rider barbacka och med fjädrar i manen på hästen. Lite så har det blivit, detta pga att några personer hänger ut och verkligen mobbar de som rider med bett genom att säga att de kan ingenting. Även att om man rider med bett är man en sämre ryttare. Alltså nej. 
Man kan lika väl se det så att rider man med bettlöst kanske man inte kan hantera ett bett i munnen på hästen. OM VI NU SKA SE DET FRÅN DEN SIDAN. Det finns alltid två sidor på ett papper..
 
 
Ja jag är en hästägare som rider både hoppning och dressyr samtidigt som jag utövar NH men jag vill itne förknippas alls med dessa extrema NHmänniskorna eftersom det är bara usch på den fronten. Jag kommer fortsätta precis som alltid och jag anser att NH:n bara ger mig och Jane en större gemenskap med varandra och ger oss en större chans att utvecklas.
Har jag fått med allt?
 

Kommentarer

Postat av: Isabelle Johansson

Publicerad 2015-01-15 19:12:52

Bra inlägg förstår dig helt och hållet!

Svar: Tack! :) Det är verkligen så synd att alla dras över samma kam.. :(
Angelica Karlsson & Jalonen

Postat av: Neapocalypse och tinkerhästen Clooney ・゚♥

Publicerad 2015-01-15 20:32:42

sv; tack!! :)

Tycker det är hemskt att man känner såhär.. (jag är likadan!) Jag håller inte riktigt på en "äkta" NH men jag har iallafall ett sunt hästtänk. Höll dock på med mycket NH tidigare, men det var innan den här NH-hetsen kom igång. Nu är det verkligen två lag, NH-hippies och traditionella ryttare :(

Svar: Samma här, sysslade väldigt mycket med det men så drog det igång och jag gick över till det traditionella igen bara för att det blev allt för mycket. Så otroligt tråkigt! :(
Angelica Karlsson & Jalonen

Postat av: Josefin Persson

Publicerad 2015-01-15 21:24:05

Jah förstår dig helt och hållet!! En av dem här personerna var en av min förebilder och sedan blir man uthängd. Där tappade jag all respekt. Men jag håller med dig! :) tråkigt bara att alla ska hamna i antingen bett eller icke-bett "gruppen" :(

Svar: Ja så tråkigt. Skrämmande att man nästan skäms över att säga att man tränar NH med sin häst.. :(
Angelica Karlsson & Jalonen

Postat av: nikki

Publicerad 2015-01-16 12:02:05

NH är något alla hästägare/skötare etc bör använda sig utav dagligen, ledarövningar etc. Men de åsikter som Nh-människor har idag är sjukliga. I grund å botten tycker dom allt som dom inte gör är djurplågeri, men jag trycker bara upp i deras ansikte att de heller inte är naturligt att äga en häst då, dvs ställa dom i en inhängnad, verka å sko hovarna, borta å klippa manen, olja in hovar och mata. Vi använder oss också av mucket nh-övningsr, och ja vi har även repgrimmor som oscar knutit som vi använt när de behövs. Men jag slutade faschineras över nh människor för längesen, mentaliteten ligger nere på dagis nivå:(

Svar: Ja precis du tog orden ur munnen på mig!
Angelica Karlsson & Jalonen

Postat av: Linn

Publicerad 2015-01-17 12:41:54

Håller med dig! Innan NH-hysterin så var NH en filosofi för mig. Men efter alla extremister så vill jag inte förknippas med NH längre. Dock är det ganska skönt att inte behöva kategorisera sig själv (vilket vi människor vill göra vare sig vi vill eller inte). utan ser mig som en hästmänniska med sunt hästtänk som Neapocalypse skrev :)

Svar: Ja precis. Jag vill inte vara något speciellt mer än min egen. :) Jag vill kunna utöva det jag vill och känner för. :)
Angelica Karlsson & Jalonen

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela