Säkerhet, säkerhet, säkerhet

Publicerad 2015-01-16 18:16:21 i Angelica Karlssons inlägg, Åsikter,

Jag vet inte riktigt hur jag går runt med mitt liv. Jag tänker jämt och ständigt på vilka risker det finns med det ena och det andra. Idag har jag vart med om en sån sak igen och det gäller såklart Jane.
Jag frågade när jag flyttade till stallet om vattenkopparna funkade, det gjorde dom inte med det var tydligen inget som dom visste om innan jag bad om det. Jag frågade om det går för dom att fixa det och dom skulle kolla på det. Jag vill inte ha vattenhink hos Jane egentligen eftersom jag ser en risk att dom fastnar och sedan klarar mina knän inte så mycket och tunga lyft med ryggen är inte heller speciellt bra. 
 
Hursom så har Jane alltså fastnat med täcket i vattenhinken, det enda som tog skada var täcket (mitt nya såklart) och vattenhinken. Jane klarade sig fint. Hon är så bra med att när hon fastnar så provar hon komma loss gör hon inte det så står hon lugnt och väntar på hjälp. Ingen riktigt vet hur hon fastnade men det gjorde hon.
 
I övriga fall har jag sett personer som släpper sina hästar fullt utrustade med sadel och träns med stigbyglar slängandes vid sidan av hästen och tyglr som hänger kvar (tack och lov ihopsnurrade iaf). Men vad händer om stigbygeln fastnar i något eller om hästen bestämmer sig för att rulla?
Såg även bilder bär en häst rullade och träns med tyglar var kvar på hästen, jag såg bara ett senario där hästen sitter fast med tyglar runt alla benen i panik och bettet i munnen drar sönder käken på hästen när den sprattlar med tyglarna runt benen. Nej skulle aldrig komma på frågan att jag skulle släppa en häst lös med sadel och träns. Nu i fortsättningen vill jag helst inte ha en hink inne hos Jane men hon måste få vatten..
 
 
Säkerhet för mig är A och O. Helst skulle Jane få vara utan täcke på nätterna i stallet, har en vattenkopp istället för vattenhink, dock ska vattenkoppen helst vara av något mjukare material så om hästen skulle spraka på den så viker den sig istället för att gå sönder och inga som helst täckeshängare i närheten av boxdörren om hästen skulle titta ut..

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela