Spara tid i stallet!

Publicerad 2015-01-21 19:05:42 i Angelica Jalonens inlägg, Tips,

Vem vill spendera fler timmar än nödvändigt till stallskötsel under vinterhalvåret? Inte jag i alla fall. Så jag tänkte dela med mig av lite tips. Håll tillgodo! 
 
  1. Förbered höpåsar flera dagar framåt. Fyll påsar för tex 4-5 dagar framåt en dag när du är ledig. Det krävs ett antal IKEApåsar men tid är pengar eller hur?
  2. Lär dig mocka effektivt. Det behöver inte ta mer än 5 minuter att mocka en box. Träna träna! Klocka dig själv om du blir peppad av det. Detta betyder dock inte att du ska slarva!
  3. Var sak har sin plats. Om alla saker alltid finns på samma plats så spar man oerhört mycket tid när man slipper springa runt och leta efter grejerna
  4. Gör upp ett tids-schema. Avsätt 10 min till mockning, 10 min till foderförberedelser och 2 timmar till hästskötsel/ridning. Självklart ska man inte behöva stressa, det ska trots allt vara trevligt att vara i stallet
  5. Effektivisera mera! Se till att inte gå fram och tillbaka tomhänt i onödan. Går du förbi foderladan när du har släppt ut hästen och är påväg tillbaka till stallet så ta med dig foderpåsar t.ex
 
Har du något mer smart tips för att spara tid i stallet? Skicka iväg en kommentar! ;)
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Lina

Publicerad 2015-01-21 19:44:30

Jag har turen att ha stallet utanför dörren så vill man inte vara i stallet flera timmar så kan man bara gå in för att värma sig =).
Brukar också väga upp hö för flera dagar och mocka tar 5 minuter hos min häst som är extremt renlig =)

Svar: Ja, jag har också stallet utanför dörren, men det är ändå skönt att kunna spendera mer tid med hästen alternativt att komma in och hinna med något annat i hemmet :)
Angelica Karlsson & Jalonen

Postat av: Neapocalypse och tinkerhästen Clooney! - ・゚♥ ✞

Publicerad 2015-01-21 19:51:31

sv; men eller hur!? Är så himla taggad att börja jobba på våran relation nu när jag snart har körkort och snabbt kan ta mig till stallet :) Gör stor skillnad att köra bil 20 minuter mot att ta buss+gå totalt 1,5 h ;)

Svar: Åh vad härligt att spara så otroligt mycket tid! Härligt! Hoppas att ni lyckas fördjupa er relation :)
Angelica Karlsson & Jalonen

Postat av: bella

Publicerad 2015-01-22 07:43:13

Mina går på lösdrift men på fri tillgång. Så istället för att gå ut med hö varje dag så fyller jag deras lådor överfulla så det räcker 3 dagar framåt. väldigt skönt faktiskt! :) Men så hjälper jag min stallägare att mocka åt hennes 2 hästar, som ni säger, lär man sig mocka effektivt så går det faktiskt mocka 2 boxar på 5-7 minuter. (utan slarv. tar även ut kiss och är noga med att få med så lite spån som möjligt) :)
Och jag är precis likadan, går jag förbi vattnet så ser jag till att ta med en kanna på en gång om jag vet att det behövs osv. Väldigt smidigt, sparar tid och när man får det på rutin så minskar det väldigt mycket stress oxå! :)

Men ett tips från mig. Prioritera. Om jag vet att jag har tidspress så brukar jag tänka, vad är viktigast? Den dagen kanske det är att motionera hästen. Då ser jag till att göra det först av allt. För jag har hellre tid med hästen, (och det är aldrig bra att vara stressad när man tränar sina djur) och sen får stressa med mockning o höpåsar :)

Bra blogg för övrigt!! :D får gärna kika in på min om ni vill. Har nyligen startat upp den, och snälla kom med lite tips på vad jag ska tänka på. Kanske skriva mer eller mindre om :) Det är ju lättare för en läsare att se vad som kanske behövs ändras än att se det själv när man skriver ^^

Svar: tackar för tipset! :)
Det är svårt i början det där med att aldrig gå tomhänt, men när man väl får det på rutin går det ju som sagt på räls :) ska kika på din blogg ^^
Angelica Karlsson & Jalonen

Postat av: Michelle Petersson

Publicerad 2015-01-22 14:16:46

Jättebra tips! :D
Kram

Svar: Tack! :D
Angelica Karlsson & Jalonen

Postat av: Emelie

Publicerad 2015-01-22 15:22:19

Gå aldrig tomhänt! Är något jag försöker tänka på både i stallet och i övrig vardag.

Svar: Ja, bara et gör ju att man sparar väldigt mycket tid :)
Angelica Karlsson & Jalonen

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela